ΑΡΧΙΚΗ

 

ΣΥΛΒΙΑ ΠΕΤΣΟΥΡΑ

but1

but1

but3

Με αφορμή την ομαδική έκθεση ζωγραφικής στον Άγιο Ρόκκο-Σπλάντζια, δράση της Εφορείας Αρχαιοτήτων Χανίων.

Tα εντυπωσιακά γλυπτά της εικαστικού Σύλβιας Πετσούρα, με τίτλο “Αποτροπαϊκά κερασφόρα προσωπεία”, σε μικτή τεχνική,  δεσπόζουν συμβολικά σε ιδιαίτερο σημείο της έκθεσης. Η πηγή της έμπνευσης της δημιουργού ήταν το κερασφόρο προσωπείο (16-17ος αι.) που εκτίθεται στη βυζαντινή και Μεταβυζαντινή συλλογή του Αρχαιολογικού μουσείου Χανίων. Τέτοια προσωπεία, σύμφωνα με τη δημιουργό, προστατεύουν αυτούς που τα φέρουν (θνητούς ή αθάνατους), ενώ μπορούσε κανείς να τα συναντήσει στα τείχη των πόλεων, στη μία πλευρά των νομισμάτων, σε προσόψεις ναών και σε πόρτες σπιτιών ή εργαστηρίων, ώστε ο επισκέπτης να τρομάζει και να δείχνει σεβασμό. Σύμβολα προστασίας λοιπόν και για τον χώρο της έκθεσης, τα κερασφόρα προσωπεία, μαγνητίζουν τους φίλους της τέχνης προκαλώντας έκπληξη, περιέργεια ίσως και φόβο.

 

Ένα άκρως εντυπωσιακό  έργο για την τεχνική του αρτιότητα αλλά και την έμπνευση του θέματος ήταν το “Μουσείο αρχαίων αναμνήσεων -  μελέτη των χαμένων μελών των αγαλμάτων”, λάδι σε καμβά, της εικαστικού Σύλβιας Πετσούρα. Η καλλιτέχνις είχε ως σημείο αναφοράς διάφορα αγάλματα με χαμένα μέλη ελληνιστικών και ρωμαϊκών χρόνων , που παρουσιάζουν γυναικείες και ανδρικές μορφές της εποχής αλλά και λατρευτικά αγάλματα νυμφών και θεών όπως της Αρτέμιδος, του Ασκληπιού, της Αφροδίτης. Η δημιουργός επιλέγει να παρουσιάσει τις μορφές σε έναν απροσδιόριστο εικαστικό χώρο με αναφορές στις έννοιες  της μνήμης και της αιωνιότητας, θέματα που διαπραγματεύεται στη τελευταία ζωγραφική ενότητα της δουλειάς της. Οι μορφές βρίσκονται στην ξυραφιά φαντασίας και πραγματικότητας, αγκυλωμένες στα διάκενα υπαρκτού-ανύπαρκτου, ενώ ο χρόνος αντιμετωπίζεται ως η πιο ψεύτικη από όλες τις εφευρέσεις μας. Πρόκειται, σύμφωνα πάντα με την καλλιτέχνιδα, για έναν διάλογο μεταξύ της ίδιας και των αγαλμάτων του μουσείου αλλά και μεταξύ του θεατή και των προσωπικών της συναισθημάτων.

1Τα αγάλματα είναι ευρήματα από τον ναό του Ασκληπιού στη Λισό, την Υρτακίνα, το Δικτύναιο Ιερό στην Κίσαμο, και την Κυδωνία, που εκτίθενται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων.

Αλεξάνδρα Κουρουτάκη, Δρ. Ιστορίας της Τέχνης, Msc. Γαλλικής Φιλολογίας

Newsletter